2.07.2014

Prosaki wokół oczu

Witam Was po długiej przerwie :))


Dzisiaj post dotyczący dość powszechnego problemu, skóry twarzy i nie tylko, jakim są prosaki.
Żeby poprawnie stwierdzić czy ma się z nimi do czynienia wstawiam wam kilka zdjęć znalezionych w internecie. 





Czym są prosaki?

     Prosaki wyglądają nieco jak maleńkie pryszcze z tą różnicą, że są twardsze, nie da się ich tak po prostu wycisnąć i towarzyszy temu ból. Są to niewielkie cysty, zmiany w postaci grudek: białych lub białożółtych. Prosaki są z reguły wielkości 1 do 3 mm, czasem do kilkunastu mm. Występują na powiekach, w okolicach oczu, policzkach, skroniach, jak również na wargach sromowych, prąciu i mosznie. Rzadko pojawiają się na klatce piersiowej, ramionach, ustach. Nie przejawiają się pieczeniem, swędzeniem, bólem itp. Nie ma też specjalnych wskazań medycznych do ich usunięcia, jedynie są to względy estetyczne.
Prosaki nie mają nic wspólnego z kaszakami, trądzikiem, jest to po prostu inna ''dolegliwość''.






''Prosaki pierwotne
Występują często u niemowląt i i małych dzieci wokół oczu, na policzkach i skroniach. Samoistnie znikają w ciągu kilku tygodni.

Prosaki wtórne
Powstają zwykle w wyniku powierzchownego urazu skóry, jak np. dermabrazja, złuszczanie chemiczne, miejscowej kortykosterydoterapii. Lokalizują się w miejscach urazu, również w okolicy kończyn np. dłoni. Towarzyszom też różnym poważniejszym dermatozom, jak choroby pęcherzowe, porfiria skórna późna, liszaj twardzinowy, alergiczne zapalenie skóry.

Prosaki wysiewne
Powstają samoistnie lub towarzyszą różnym genotermatozom. Pojawiają się nagle na twarzy i górnej części tułowia.''

Źródło:  http://dermestetic.pl/laserowe-usuwanie-prosak%C3%B3w.html





Przyczyny: (prawdopodobne)

- genetyczne lub hormonalne (zaburzenia funkcjonowania jajników, wątroby, tarczycy),
- nadmierne rogowacenie ujść mieszków i zamknięcie gruczołów skórnych, nadmierne gromadzenie się sebum.


Jak się ich pozbyć?

Przede wszystkim nie usuwać ich samodzielnie oraz przez o osoby o wątpliwych umiejętnościach. 
Nie znajdzie się żaden krem, maść, tabletki do ich zlikwidowania. Najlepiej jest udać się do dermatologa,  w niektórych przypadkach nawet do okulisty.

Metody:


*radiotermoliza zmian skórnych (zabieg LAMPROBE),
* nakłuwanie igłą pod odpowiednim katem i usunięcie wydzieliny,
* peeling chemiczny (chemabrazja),
* usuwanie laserem CO2,
* gdy jest spora ilość prosaków skuteczna jest elektrokoagulacja (czas gojenia się ok. 7 dni).

Możliwe skutki:
wrażliwość na słońce (najlepiej wykonywać jesienią), podrażnienie skóry, przebarwienia.

Nie ma gwarancji na bezpowrotne pozbycie się prosaków, bardzo prawdopodobne, że po jakimś czasie mogą powrócić. 


Mam nadzieję, że pomogłam. ;)
Miłego dnia! 

13 komentarzy:

  1. Ja na szczęście nie mam tego problemu ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo dziękuję za ten post. ;) Mam takie grudki między piersiami, myślałam, że to trądzik, którego absolutnie nic nie chce wytępić, a to może być to. Poczytam o tym więcej ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja na szczeście nie mam tego problemu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Większość osób myśli, że to trądzik i cisnął te prosaki ;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łatwo pomylić, ale wyprysków też nie powinno się wyciskać..

      Usuń
  5. Niestety męczę się z prosakami od wielu lat (zaczęły pojawiać się gdy jeszcze chodziłam do SP). Wówczas przechodziłam przez kremy złuszczające, które były męczarnią. W zeszłym roku wypróbowałam zabiegi elektrokoagulacji i pewnie chodziłabym na nie dalej ale ból był nieznośny, po usuwaniu większych zostały mi małe blizny, a i tak nie ma gwarancji że prosak się nie odnowi. Wspomnę jeszcze, że prosaki mam głównie na powiekach i w okolicach oczu... Obecnie przestałam z nimi walczyć, są jakby częścią mnie i nie widzą ich nawet moi znajomi. Słyszałam jednak opinie, że nieusuwane mogą się zlewać (łączyć)? Ktoś wie ile w tym prawdy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znam osoby z tym problemem w różnym wieku i z różnym stopniem/ilością i nie słyszałam żeby się komuś połączyły, raczej są po prostu większe i/lub mniejsze i więcej i/lub mniej. Jedni usuwają a inni nie, kwestia przyzwyczajenia się do nich. Niektórzy nawet nie zwracają na nie uwagi :))

      Usuń
  6. Mam to coś w intymnym miejscu i prawdę mówiąc w ogóle mi nie przeszkadzają, a wręcz przeciwnie ;) Do tej pory myślałem, że w tym miejscu tak każdy ma, ale jak widać się myliłem ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Z prosakami w okolicy oczu najlepiej udac się do dermatologa. Zmiany te najczęście usuwane sa laserowo lub mechanicznie za pomoca igły. Niesttey często mają tendencję do nawracania.

    OdpowiedzUsuń
  8. Z tego co się orientuję, to tego typu liszaje na powiekach można usunąć. Warto się zainteresować tym tematem, ponieważ faktycznie nie wygląda to zbyt estetycznie.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze.
Miło mi będzie jeśli zajrzysz tutaj ponownie.
Serdecznie zapraszam! ;)
Nie zawsze komentuję, ale zawsze zaglądam na blogi komentujących i często do nich wracam jeśli mnie zainteresują.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...